Celem diety South Beach (dieta Plaż Południowych, dieta Plaż Południa) jest utrata masy ciała, poprzez wyeliminowanie zwierzęcych tłuszczów nasyconych oraz wysoko przetworzonych produktów węglowodanowych. Nie jest to program przeznaczony do stosowania przez określony wymiar czasu. Dieta South Beach ma pomóc w dożywotniej zmianie nawyków żywieniowych.

South Beach to dieta stworzona z myślą o zapobieganiu chorobom serca i cukrzycy u osób otyłych. Pomysłodawca diety, kardiolog dr Arthur Agatson, uważał, że wymierne rezultaty uzyskać można wyłącznie trwałą zmianą nawyków żywieniowych. Jego dieta bazuje przede wszystkim na indeksie glikemicznym –zestawieniu produktów węglowodanowych według zmian w stężeniu glukozy we krwi po ich spożyciu. Jadłospis diety obfituje w białka, węglowodany złożone i tłuszcze roślinne. Zalicza się ją więc do diet wysokobiałkowych, powodujących zakwaszenie organizmu skutkujące zahamowaniem uczucia głodu. Ogranicza również przyjmowanie węglowodanów.

Nazwa „Plaże Południa” ma za zadanie budzić skojarzenia ze zgrabnymi ciałami występującymi na amerykańskich plażach. Dieta South Beach podzielona jest na trzy fazy, podczas których nie ogranicza się wielkości porcji, ani nie oblicza się kaloryczności posiłków.

  • Faza I jest najcięższą z wszystkich etapów diety. Trwa 2 tygodnie, po których widoczne są efekty zmiany nawyków żywieniowych. Wymaga dużej samodyscypliny, jest najbardziej restrykcyjna. Wyklucza przyjmowanie napojów zawierających kofeinę np. kawę, napoje typu cola i mocną herbatę oraz zupełnie eliminuje alkohol. Podstawę menu tworzą chude mięso i wędliny, ryby oraz warzywa o niskim indeksie glikemicznym. Dopuszczalne jest spożywanie nasion roślin strączkowych, jaj kurzych oraz oliwy z oliwek. Z produktów nabiałowych dozwolony jest jedynie chudy ser biały.
  • W fazie II włącza się do jadłospisu niektóre owoce, pieczywo razowe, owsiane płatki śniadaniowe oraz niskotłuszczowe produkty mleczne. Dopuszcza się picie wina oraz spożywanie deserów w postaci niskotłuszczowego budyniu lub gorzkiej czekolady. Ten etap trwa  do momentu osiągnięcia upragnionej masy ciała.
  • III faza diety trwa do końca życia. Nie opiera się o szczegółową listę zakazów i nakazów. Autor zaleca jedynie aby zwracać uwagę na to, aby wybór potraw opierał się o tabele z indeksem glikemicznym.

Dieta ma wielu zwolenników, którzy cenią sobie możliwość tworzenia dowolnych potraw w oparciu o indeks glikemiczny. Chwalona jest za brak konieczności liczenia kalorii. Przynosi efekty pod postacią utraty zbędnych kilogramów, jednak stosowana krótkotrwale (czyli wbrew założeniom) skutkuje efektem jo-jo. Dietetycy doszukali się szeregu nieprawidłowości w diecie South Beach. Zauważyli, że długotrwałe stosowanie I i II fazy diety Plaż Południa powoduje zakwaszenie organizmu. Ma także ujemny wpływ na pracę nerek. Drastyczne ograniczenie produktów węglowodanowych może powodować osłabienie organizmu, rozdrażnienie i osłabienie koncentracji. Faza I diety jest wyjątkowo uboga w produkty mleczne, a przez to niedoborowa w wapń. Uwagę zwraca też fakt, że część produktów proponowana w publikacjach Agatsona jest trudno dostępna w Polsce, a przez to dość droga. Dodatkowo autor diety przyzwala na nieuprawianie aktywności fizycznej, a przecież ruch jest stałym elementem zdrowego stylu życia.


Przeczytaj o innych dietach:

Dieta Kopenhaska
Dieta Dukana
Dieta Montignaca
Dieta śródziemnomorska
Dieta Paleo
Dieta bioaktywna
10 zasad szczupłej sylwetki

Share.

2 komentarze

  1. Dość istotną wadą tej diety jest całkowite wykluczenia (na okres 2 tygodni) węglowodanów. Warto pamiętać, że glukoza jest podstawowym źródłem energii dla organizmu, a dla niektórych narządów jedynym (krwinki czerwone i mózg). W przypadku, gdy nie dostarczymy dziennie odpowiedniej ilości glukozy mogą pojawić się zaburzenia ze strony układu nerwowego (problemy z zapamiętywaniem, stan otępienia, gorsza koncentracja itp.) a także zbyt szybkie obumieranie czerwonych krwinek (na skutek braku energii). Węglowodany są ponadto świetnym źródłem minerałów – magnezu, żelaza, cynku i witamin z grupy B oraz błonnika.
    Dieta ta, to nie tylko odchudzanie, to nasze zdrowie! Nie kombinuj, odchudzaj się z głową! 🙂

Leave A Reply