Poznaj sekret skutecznego odchudzenia! Przedstawiamy kilka wskazówek, które pomagają w inny sposób spojrzeć na dietę. Zasad można by wymienić dużo więcej lub opisać dokładniej. Ale po co? Dieta nie ma przyprawiać Cię o ból głowy. Nie jesteśmy robotami.

1. Jedz 4-5 posiłków dziennie

Każdy jadłospis powinien składać się z trzech głównych posiłków i dwóch przekąsek. Regularne przyjmowanie pokarmu dostarcza nam energii na całodzienną pracę organów. Dynamizuje także pracę jelit. Po każdym posiłku organizm generuje termogenezę poposiłkową. Jest to wzrost wytwarzania ciepła przez organizm. Wiąże się ze wzrostem zużycia energii wykorzystywanej do strawienia pokarmu. Wniosek: im częściej jesz tym lepiej dla Twojego metabolizmu. Głodując spowolnisz tempo przemiany materii.


2. Między posiłkami utrzymuj 3-4 godzin przerwy, jedz regularnie
 

W ten sposób pozwolisz żołądkowi efektywnie się opróżniać. Przyjęty pokarm trafia do żołądka, gdzie jest częściowo trawiony. Po około 2 godzinach pokarm opuszcza żołądek i trafia do jelit, gdzie kończy się etap trawienia i rozpoczyna wchłanianie substancji odżywczych. Jeśli jesz regularnie organizm wyrabia w sobie pewien harmonogram, upominając się o posiłek gdy jest głodny. Nie dopuszczasz też do niestrawności z przejedzenia.


3. Żuj powoli, spożywaj bez pośpiechu
 

Układ nerwowy potrzebuje około 20 minut aby przyswoić informację, że spożyłaś posiłek. Po tym czasie uruchamia się ośrodek sytości. Jedząc szybko nie żujesz dokładnie, tym samym nie czujesz, że się najadłaś. Gdy posiłkowi towarzyszy stresująca atmosfera połykamy większe kęsy, a wraz z nimi powietrze. Skutkuje to odbijaniem i niestrawnością.


4. Urozmaicaj swoją dietę
 

Jadłospis oparty wyłącznie na jednym czy dwóch produktach jest nudny. Kubkom smakowym zabraknie wrażeń smakowych, taką dietę szybko porzucisz i nie zobaczysz efektów. W każdym jadłospisie powinny znajdować się produkty z każdej grupy żywności. Warto wspomóc się piramidą żywości, która określa także częstotliwość spożycia danej grupy. Tylko taka dieta pozwoli na odpowiednie wysycenie organizmu wszystkimi witaminami i składnikami mineralnymi. Są one potrzebne do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Nie będziesz potrzebowała suplementów diety, przy okazji zadbasz o zdrowie i urodę. Dodatkowo, korzystając z wszystkich produktów (z rozsądkiem) możesz puścić wodze kulinarnej fantazji. Przygotujesz niebanalne, zdrowe posiłki.


5. Zmiany wprowadzaj stopniowo
 

Jeśli na samym początku diety wyznaczysz sobie długą listę zakazów i nakazów, to taki proces nie ma szans powodzenia. Zbyt rygorystyczne podejście sprawi, że szybko zmęczysz się nową sytuacją i zrezygnujesz z niej. Zdecydowanie lepiej jest, gdy zakazy wprowadza się stopniowo np. ograniczając słodycze do kilku tygodniowo, a z czasem do jednej porcji na tydzień lub miesiąc. Unikaj też każdej diety cud. Obiecują zdumiewające efekty, a przynoszą tylko (albo aż!) efekt jojo.


6. Bądź aktywna
 

Żadna dieta nie da wymiernych efektów bez odpowiedniej dawki ruchu, i odwrotnie. Każda aktywność fizyczna pobudza metabolizm, tym samym ogranicza dzienny bilans energii (kalorii). Ćwicząc spalasz kalorie przyjęte z pokarmem, dlatego nie musisz drastycznie zmniejszać kaloryczności jedzenia. Zbudujesz też masę mięśniową, która ładnie wypełni miejsce po tłuszczyku na biodrach i udach. Zamiast nieestetycznych, obwisłych pośladków uzyskasz krągłe i jędrne.


7. Nie rób zakupów będąc głodna

Staraj się planować zakupy z niewielkim wyprzedzeniem. Dzięki temu będziesz miała wgląd w to co jesz i w jakich ilościach. Zapobiegniesz robieniu zapasów. Będąc głodna kupujesz więcej niż kupiłabyś w stanie sytości. Gdy głód jest naprawdę silny kupujemy też produkty „zakazane” –słodycze i tłuste przekąski. To instynkt samozachowawczy. Chcesz szybko się nasycić. Na zakupy wybieraj się najedzona i z listą zakupów. Zwracaj uwagę na etykiety produktów spożywczych.


8. Nie poddawaj się
 

Drobna wpadka nie przesądza o nieudanej misji, jaką jest dieta. Kilka lampek wina czy pizza dają do myślenia. Może następnym razem zadziałasz inaczej. Zjesz mniej albo sama przygotujesz pizzę, w wersji light i ze zdrowszymi dodatkami.


9. Dobre rezultaty wynagradzaj
 

Mniejszy rozmiar czy wygładzone fałdki nagradzaj małym prezentem. Ale nie posiłkiem! Kup sobie wymarzoną sukienkę i ciesz się nią. Albo wybierz się do SPA. Będzie Cię motywować do kolejnych postępów. Nie stosuj metody kija i marchewki. Podczas gdy nagrody są mile widziane, kary sprawiają, że myślami odbiegasz od diety. Skupiasz się na sposobie ukarania siebie. Umiarkowana dyscyplina jest potrzebna, ale bez przesady.


10. Akceptuj swoje ciało
 

Mając negatywne myśli na temat swojego wyglądu nie będziesz mogła poprawnie funkcjonować. Szczupła sylwetka nie jest najważniejszym celem w życiu. Ważniejsze jest zdrowie i uśmiech na twarzy. Jeśli będziesz podchodzić do siebie z większym dystansem ludzie będą odbierać Cię pozytywnie, jako osobę szczęśliwą i pewną siebie. Przecież zdrowa i racjonalna dieta, którą wprowadzasz w życie nie jest chwilową zachcianką. Zmieniając nawyki żywieniowe na stałe, dbasz przede wszystkim o zdrowie. Piękna sylwetka będzie bonusem.


Przeczytaj o innych dietach:

Dieta Kopenhaska
Dieta Dukana
Dieta Montignaca
Dieta South Beach
Dieta śródziemnomorska
Dieta Paleo
Dieta bioaktywna

Share.

Jeden komentarz

Leave A Reply