Historia opisuje pierwotnego człowieka jako nieustannego łowcę i zbieracza. Będąc w ciągłym ruchu, odżywiał się tym co dawała mu natura –upolowane zwierzęta i znalezione rośliny. Gdy warunki środowiska okazywały się niekorzystne człowiek przemieszczał się, aż w końcu osiedlił się na stałe, zaczął uprawiać rolnictwo i hodować zwierzynę. Otrzymaną żywność poddawał obróbce i przetwórstwu. Tak pozostało do dzisiaj.

Nazwa diety wywodzi się od Paleolitu, zwana jest także dietą przodków lub dietą jaskiniowców. Twórcą pomysłu jest Loren Cordain, który wraz z zespołem naukowców starał się prześledzić skład diety ludzi pierwotnych. Jego zdaniem, właśnie sposób odżywiania ludzi epoki Paleolitu, jest właściwym dla utrzymania szczupłej sylwetki i dobrego stanu zdrowia. Ideą przewodnią diety Paleo nie było odchudzać, a wpajać pradawne nawyki żywieniowe. Odchudzanie mogło stać się „efektem ubocznym” zdrowszego stylu życia. Według Cordaina, jesteśmy genetycznie przystosowani do żywności jaką proponuje dieta Paleo. Sama idea diety Paleo nie odnosi się tylko do żywności, ale również do zmiany stylu życia na zdrowszy. Wraz z nowymi nawykami żywieniowymi polecana jest każda forma ruchu na świeżym powietrzu. Wysiłek nie musi być forsowny, ważne jednak aby sport uprawiany był regularnie.

Założenie diety Paleo to życie w zgodzie z naturą. Gdyby na dietę spojrzeć od strony  procentowego udziału składników odżywczych to można zauważyć, że różni się ona od modelu racjonalnego i zbilansowanego żywienia promowanego przez dietetyków. Odżywiając się zgodnie z założeniami Paleo, zwiększa się udział białka i tłuszczu, a zmniejsza węglowodanów w codziennym jadłospisie. Zwiększone spożycie białka wpływa na szybsze uczucie sytości, a tłuszczu na utrwalenie tego uczucia. Osoby ją stosujące nie narzekają na uczucie głodu, nie ograniczają porcji ani ilości posiłków. Główną zaletą diety Paleo jest brak konieczności liczenia kaloryczności posiłków czy kontrolowania ilości zawartego w nich tłuszczu. Dieta nie jest podzielona na kolejne etapy czy fazy. W celu ułatwienia wprowadzenia diety w życie określono trzy stopnie działania, wraz z którymi zwiększa się ilość posiłków opartych wyłącznie na założeniach Paleo.

Dieta Paleo zakłada, że zmiany w sposobie żywienia wprowadza się na stałe. Stosując się do zaleceń diety spożywa się głównie owoce, warzywa, chude mięso, owoce morza i ryby, zwłaszcza morskie bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe. Najbardziej polecane są owoce sezonowe, zgodne z strefą klimatyczną, w której się zamieszkuje. Dopuszczalne są orzechy, jaja, suszone owoce i podroby. Dieta Paleo wnosi też pewne ograniczenia. Do produktów zakazanych wlicza się tu mleko i przetwory mleczne, produkty zbożowe, ziemniaki oraz warzywa strączkowe. Odrzucanie zbóż motywowane jest przez autora diety zawartością glutenu, na który uczulona jest część populacji. Dieta eliminuje również tłuste mięsa takie jak boczek, karkówka czy skóra drobiu. Zastosowanie olejów i oliw stoi pod znakiem zapytania. Odradzane są także słodycze i produkty instant, jako wymysł technologii i przemysłu, które nieznane były jaskiniowcom. Dieta Paleo nie jest jednak bardzo restrykcyjna i dopuszcza pewne odstępstwa.

Książka promująca dietę Paleo w Polsce jest stosunkowo nowością i nie istnieją statystyki dotyczące popularności diety. Wiadomo jednak, że zdobyła ona uznanie wśród Amerykanów -narodu znanego ze skutków nadmiernego spożywania przetworzonej żywności.


Przeczytaj o innych dietach:

Dieta Kopenhaska
Dieta Dukana
Dieta Montignaca
Dieta South Beach
Dieta śródziemnomorska
Dieta bioaktywna
10 zasad szczupłej sylwetki

Share.

8 komentarzy

  1. Dieta paleo jest bardzo fajną i zdrową alternatywą według mnie. Jednak nie jest odpowiednia dla osób pracujących intensywnie po 8 godzin dziennie. Człowiek polował raz na jakiś czas, więc patrząc obiektywnie prowadził spokojniejszy tryb życia. Również owoce są ograniczane, ponieważ dzikie są mniejsze objętościowo niż obecnie sprzedawane w sklepach i ich zdobycie na łonie natury było znacznie cięższe.

  2. Jak najbardziej, jednak polecam najpierw troszkę poczytać na temat diety. Proponuję stopniowo na nią przechodzić, a do tego płatki owsiane są produktem zbożowym więc… Typowymi śniadaniami diety paleo są różnego typu omlety. Jeśli chodzi o sport to wielu zawodników CrossFit stosując tą dietę twierdzi, że jedzą nie po to żeby mieć przyjemność tylko mieć energię. Więc nawet osoby z niezłomnym charakterem określają ją jako bardzo ciężką.

Leave A Reply