Zdrowe tłuszcze? Tak, to możliwe!Czy tłuszcz może być zdrowy?  Oczywiście, że tak! Musimy tylko pamiętać aby w naszym jadłospisie znalazły się wartościowe tłuszcze, czyli takie, które są bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (w skrócie: NNKT), bo to właśnie one pozytywnie wpływają na nasz organizm.

Wielu z nas  tłuszcz kojarzy z niezdrową dietą oraz ciężkimi daniami, które nie wpływają  dobrze ani na stan naszego zdrowia, ani na wagę naszego ciała. Jednak trzeba pamiętać, że tłuszcz jest niezbędnym składnikiem odżywczym, który pełni wiele istotnych funkcji w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu i nie możemy go wyeliminować z naszego menu. Ponieważ tłuszcze różnią się między sobą, ważne jest jaki ich rodzaj wybieramy. Eksperci dowodzą, że trzeba wybierać tłuszcze, które są bogatym źródłem  niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych (NNKT).

NNKT to kwasy, które nie są wytwarzane w organizmie człowieka i muszą być dostarczane wraz z pożywieniem. Najlepiej znane to omega-3 i omega-6. W Polsce i większości państw Europy spożycie kwasów omega-3 jest zbyt niskie, a zwiększenie spożycia produktów w nie obfitujących byłoby bardzo korzystne. Kwasy omega – 3 są wręcz niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu i odpowiadają za wiele ważnych funkcji, decydując o prawidłowym przebiegu różnorodnych procesów życiowych.


Wspomagają pracę serca i działanie układu krążenia.

Kwasy omega-3 i omega-6 wpływają korzystnie na wzrost poziomu „dobrego cholesterolu”(HDL), obniżając równocześnie poziom „złego cholesterolu”(LDH). Dzięki czemu chronią nasze żyły i tętnice przed miażdżycą oraz zmniejszają ryzyko wystąpienia różnych chorób układu krążenia. Spożywając kwasy omega, szczególnie omega-3, chronimy serce przed zawałem i zapewniamy mu prawidłowe funkcjonowanie.


Usprawniają rozwój dzieci oraz niemowląt

Kwasy ALA (omega-3) oraz LA (omega-6) stanowią bardzo istotny element diety najmłodszych, ponieważ wpływają na ich prawidłowy wzrost i rozwój. Zgodnie z rekomendacją Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) tłuszcze powinny dostarczać ok. 30-45 % całodobowego zapotrzebowania na energię dziecka. Kwasy linolowy LA (omega-6) i alfa-linolenowy ALA (omega-3) należące do grupy NNKT, znakomicie spełniają tą rolę, jednocześnie wspomagając w prawidłową pracę mózgu oraz wzroku.


Korzystnie wpływają na urodę

NNKT biorą udział we wchłanianiu i transporcie witamin, które korzystnie wpływają na stan naszej skóry, włosów i paznokci.  Np: witaminy E – zwanej witaminą młodości, która chroni przed stresem oksydacyjnym, odpowiedzialnym za przyspieszenie procesów starzenia się skóry (ze względu na osłabienie struktur komórkowych skóra staje się bardziej podatna na uszkodzenia, wysuszenie, powstawanie zmarszczek oraz różnego typu niedoskonałości). NNKT pomagają również w transporcie prowitaminy A (zwanej beta-karotenem), oraz  witaminy K , która pomaga w  utrzymaniu zdrowych kości.

infografika


Gdzie szukać NNKT?

Bogatym źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych jest olej rzepakowy, którego mała porcja (tylko 2 łyżki dziennie) pozwala pokryć zapotrzebowanie fizjologiczne człowieka na kwas ALA z rodziny omega-3. Olej rzepakowy stanowi bogate źródło kwasu omega-3 gdyż zawiera go aż 10%. Nie tylko jednak to decyduje o jego prozdrowotności. W przypadku NNKT ważne są również proporcje. Stosunek omega-6 do omega-3 w diecie nie powinien przekraczać 4:1. W oleju rzepakowym wynosi on 2:1, co z punktu widzenia potrzeb żywieniowych człowieka jest idealne.  Olej jest nazywany oliwą północy gdyż zawiera prawie tyle samo kwasu oleinowego (omega-9) co oliwa. Natomiast dodatkowo przewyższa oliwę poprzez zawartość omega-3 (zawiera go 10 razy więcej). Z powodzeniem może być stosowany w kuchni do smażenia, pieczenia oraz na surowo jako składnik sosów lub surówek.

Dlatego chcąc włączyć do naszej diety zdrowe tłuszcze, warto sięgnąć po olej rzepakowy!


Olej rzepakowy – doskonały do smażenia!

Trudno wyobrazić sobie letnią kuchnię bez lekkich dań jak naleśniki z jagodami, albo pyszne omlety na śniadanie. To klasyki polskiej kuchni, które można wyczarować na patelni i które każdy z nas doskonale zna. Jeśli zatem od czasu do czasu skusimy się na smażoną potrawę, róbmy to mądrze i świadomie, wybierając tłuszcze, które cechuje wysoka temperatura dymienia, jak np. olej rzepakowy.

 

Odporny na wysokie temperatury

olej rzepakowyZastanawiamy się, jaki olej wybrać do smażenia. Tymczasem to doskonale znany nam rodzimy olej rzepakowy wyróżnia najwyższa temperatura dymienia – wyższa niż oleju słonecznikowego, oliwy z oliwek, czy oleju sojowego! Oznacza to, że olej rzepakowy jest bardziej odporny na zmiany termiczne, zachodzące na patelni, znacznie bardziej niż inne oleje. Badania pokazują, że podgrzany do 100°C zachowuje stabilność aż przez 14 godzin, podczas gdy olej słonecznikowy utlenia się w takiej temperaturze ponad dwukrotnie szybciej. Odporność termiczną obrazuje tzw. temperatura dymienia, czyli temperatura, do której można bezpiecznie, bez uszczerbku, podgrzać dany tłuszcz. I tak, jak pokazuje poniższa tabela, olej rzepakowy w kategorii dymienia również wyprzedza inne i może być, na przykład w przeciwieństwie do oliwy extra virgin, stosowany w bardzo wysokich temperaturach.

 

Zalety smażenia na oleju rzepakowym

Wybierając olej do smażenia, warto pamiętać, że rzepakowy odznacza się dobrą wytrzymałością na zmiany termiczne zachodzące podczas smażenia. Oprócz bardzo dobrej stabilności chemicznej ma bardzo dobrą stabilność smaku i zapachu, czyli w trakcie smażenia nie pojawiają się negatywne posmaki. W dodatku nie przenosi zapachów, co oznacza, że smażąc po sobie różne produkty, zachowują one swój specyficzny smak i zapach. Smażenie na oleju rzepakowym jest godne uwagi z jeszcze jednej przyczyny! Tłuszcz z potraw smażonych na nim odsącza się dużo łatwiej niż inne oleje, dzięki czemu potrawy na nim przyrządzone mają aż o 5 do 10 proc. mniej kalorii niż te usmażone na innym tłuszczu.


pokochaj olej rzepakowy„Pokochaj olej rzepakowy” to kampania edukacyjna, której celem jest promowanie wartości zdrowotnych i odżywczych oleju rzepakowego oraz jego znaczenia w codziennej diecie i profilaktyce zdrowotnej. Organizatorem programu jest Polskie Stowarzyszenie Producentów Oleju, przy wsparciu Komisji Europejskiej oraz Agencji Rynku Rolnego. Kampania rozpoczęła się w 2011 i potrwa do 2014 r.


Więcej informacji na:
www.pokochajolejrzepakowy.pl
www.facebook.com/olejrzepakowy

Share.

Jeden komentarz

Leave A Reply