Wspaniały, wyrazisty smak czekolady, która doskonale poprawia samopoczucie. Produkt szczególnie popularny wśród kobiet w okresie przedmiesiączkowym (PMS). Obfituje w substancje psychoaktywne, składniki mineralne i śladowe ilości witamin. Dietetycy przestrzegają, aby dziennie spożywać tylko kilka kostek czekolady, gdyż jest ona produktem dość kalorycznym. Tabliczka o masie 100 g dostarcza średnio 500-550 kcal, w zależności od ilości dodatków np. orzechów, herbatników czy suszonych owoców. Średnia zawartość tłuszczu w czekoladzie to ok. 30%.

Głównym składnikiem czekolady jest kakao. Jest ono źródłem antyoksydacyjnych flawonoidów, które wykazują pozytywny wpływ na układ krwionośny. Regulują ciśnienie krwi, działają przeciwzakrzepowo oraz zmniejszają ryzyko miażdżycy. Flawonoidy wykazują cechy przeciwnowotworowe. Fenyloetyloamina obecna w kakao to neuroprzekaźnik wpływający na stężenie serotoniny i endorfin w organizmie. Ich zadaniem jest poprawiać nastrój, dając uczucie przyjemności i błogości, podobne do stanu zakochania. Innym, znaczącym komponentem czekolady jest roślinny alkaloid  – teobromina. Jest to substancja pobudzająca układ nerwowy do wzmożonej pracy –poprawia koncentrację i wpływa na czujność. Działa podobnie jak kofeina, która także jest obecna w czekoladzie. Teobromina działa na organizm uzależniająco. Jest ona szczególnie niebezpieczna dla zwierząt, u których może powodować drgawki i zawał mięśnia sercowego.


Czy to na pewno czekolada?

Z wcześniej wymienionych powodów, kakao jest niezwykle cennym składnikiem czekolady. Dlatego należy wystrzegać się produktów czekoladopodobnych (sprawdzaj etykiety!), w których zawartość kakao to poniżej 7% masy produktu. W czekoladach gorzkich i deserowych zawartość kakao mieści się w przedziale 30-70% całkowitej masy produktu. Z tego powodu są to wyroby najbardziej cenione, uważane za szczególnie wartościowe. Część miazgi kakaowej w czekoladzie mlecznej jest zastępowana mlekiem w proszku. Biała czekolada jest natomiast zupełnie pozbawiona miazgi kakaowej. Należy jednak podkreślić, że dla niektórych osób kakao może okazać się silnym alergenem.


Zalety i wady spożywania czekolady

Składniki mineralne zawarte w czekoladzie to magnez, wapń, potas i żelazo. Magnez i wapń działają relaksująco na mięśnie, jednak nie można traktować czekolady jako cennego źródła wapnia. Zawarty w czekoladzie kwas szczawianowy upośledza wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego. W czekoladzie znajdują się także witaminy z grupy B, a wszystko to dzięki zawartości kakao. Decydując się na zakup kakao w postaci proszku zwróćmy uwagę na jego naturalne pochodzenie, które zapewni nam wcześniej wymienione wartości odżywcze. Cechą charakterystyczną naturalnego kakao jest dobra rozpuszczalność w ciepłych płynach. Producenci, ułatwiając nam życie, produkują błyskawiczne „kakao” dla dzieci, które prócz naturalnego kakao zawiera także duże ilości cukru, aromaty, lecytynę sojową, sól i emulgatory. Takie „kakao” jest wzbogacane w syntetyczne witaminy i składniki mineralne, które zawiera kakao naturalne.


Karob

Dla osób poszukujących zdrowszego zamiennika kakao i czekolady, polecany jest karob. Pochodzi on z drzewa karobowego, którego strąki (zwane chlebem świętojańskim), przerabiane są na ciemny proszek wyglądem przypominającym kakao. Karob różni się od kakao brakiem pobudzającej kofeiny i teobrominy. Ma także niższą zawartość tłuszczu oraz wykazuje mniej alergizujące działanie. Brak kwasu szczawianowego w karobie nie blokuje przyswajania wapnia.

Share.

Leave A Reply