A czy ty odżywiasz się zdrowo?Większość Polaków uważa, że odżywia się zdrowo, jednak zapadalność na choroby, które związane są z nieodpowiednią dietą, nadal jest wysoka. W dużej mierze zła dieta wpływa na choroby układu krwionośnego i serca, ponieważ podwyższa poziom „złego” cholesterolu. 

Zdrowe odżywianie się to dieta zawierająca wszystkie kluczowe składniki odżywcze, a przy tym także różnorodna i smaczna. Polska kuchnia w dużej mierze bazuje na obfitych i tłustych potrawach – mięsach, wędlinach, tłuszczach odzwierzęcych, także potrawach mącznych. W efekcie u około 60 proc. Polaków występuje zbyt wysoki poziom cholesterolu, w tym „złego” cholesterolu LDL, który jest odpowiedzialny za choroby sercowo-naczyniowe.

Złe nawyki żywieniowe Polaków

Zasady prawidłowego odżywiania mówią, że powinno się spożywać dziennie od 4 do 5 posiłków w niewielkich ilościach oraz regularnych odstępach. Najbardziej obfite posiłki to obiady i kolacje, a śniadania jedzone są tylko przez część Polaków, co jest jednym z podstawowych błędów, ponieważ to pierwszy posiłek jest najważniejszy – daje energię na cały dzień. Problemem jest także zbyt późne jedzenie posiłków, głównie tuż przed snem. Wielu Polaków nie je także regularnie owoców i warzyw, większość wybiera je tylko kilka razy w tygodniu, a prawidłowa dieta powinna opierać się na jedzeniu ich kilka razy dziennie.

Dalekosiężne skutki złej diety

Dieta ma zatem duży wpływ na zdrowie i witalność. Jeżeli nie jest prawidłowo skomponowana, wtedy sprzyja niedoborom witamin i minerałów, wspomnianym już chorobom serca i układu krwionośnego, także negatywnie oddziałuje na kondycję całego organizmu, powodując zmęczenie i gorsze samopoczucie. Niewłaściwe nawyki żywieniowe są głównym problemem starszych Polaków, którzy wynieśli je z domów, niemniej warto wskazać, że to problem rodzinny, który dotyka także dzieci – polskie maluchy należą do jednych z najszybciej przybierających na wadze w Europie!

Jak skomponować zdrową dietę?

Dobrą dietę, pełną wartościowych składników odżywczych można przygotować samodzielnie – warto wykorzystać piramidę zdrowego żywienia. Najlepiej jednak nie podążać za modnymi dietami, zwłaszcza tymi, które wykluczają poszczególne składniki odżywcze. Propozycje posiłków można znaleźć w różnych publikacjach, także online. Rozwiązaniem może być też wizyta u dietetyka, który na podstawie przedstawionych mu informacji, w tym o wieku, chorobach, gustach, będzie mógł przyszykować prawidłową dietę bogatą we wszystkie składniki odżywcze.

Obniżanie cholesterolu, poprawa witalności, zniwelowanie niedoborów witamin i minerałów – odpowiednia dieta jest w stanie rzeczywiście pozytywnie wpłynąć na cały organizm. Warto przeanalizować pod tym kątem także swoją, a jeżeli odbiega ona od zaleceń, najlepiej ją skorygować, aby jeść zdrowiej.

Share.

Leave A Reply