Suszone owoce - królestwo błonnikaCzy realizujesz swoje postanowienia noworoczne dotyczące „zgubienia” zbędnych kilogramów? Oprócz motywacji, która na początku roku była wyjątkowo silna, ważna jest także wiedza na temat sposobów odżywiania, które na zawsze pomogą zgubić „nadbagaż”. Ta wiedza jest szczególnie potrzebna gdy największy zapał w realizacji postanowień noworocznych już minął, a mimo to chcemy dotrzymać danego sobie na początku roku słowa. 

Przyjmuje się, że dzienne spożycie błonnika powinna mieścić się pomiędzy 20 a 40 gramów (głownie w zależności od wagi człowieka). Co ciekawe, im mniej rozwinięty kraj tym większa podaż błonnika w diecie statystycznego człowieka i mniejsze ryzyko zachorowania np. na cukrzycę typu 2, czy raka jelita grubego.

Dieta pełna błonnika – gdzie go szukać?

Błonnik pokarmowy znajdziemy w otrębach, pełnoziarnistych mąkach i pieczywie, całych ziarnach, roślinach strączkowych, owocach (także suszonych) i warzywach.

Warto szczególną uwagę zwrócić na błonnik zawarty w owocach suszonych – owoce suszone zawierają więcej błonnika niż owoce świeże i tak np. w linii pyszności bez konserwantów HELIO Natura znajdziemy smakowitości o dużej zawartości błonnika.

żurawina_suszona_kolaż

Rekordzistką jest żurawina suszona HELIO Natura  o obniżonej zawartości cukru i zwiększonej zawartości błonnika, która zawiera 34 g błonnika w 100 gramach; niewiele mniej, bo 27g błonnika w 100 gramach zawierają owoce goldenberry HELIO Natura. Najniższy stopień podium zajmują figi suszone HELIO Natura, które mają prawie 13 gram błonnika w 100 gramach owoców. Gdy nadchodzi weekend i mamy ochotę na mniej słodką przekąskę sięgnijmy po popcorn HELIO Natura, który zawiera 11 gram błonnika na 100 gram chrupiących ziaren kukurydzy.

morele_suszone_kolaż

Najważniejsze funkcje błonnika 

We wszystkich dietach podkreślana jest rola błonnika – poznajmy zatem jego najważniejsze funkcje.

  • normalizuje pracę układu pokarmowego – zapobiega zaparciom, a gdy już do nich dochodzi pomaga ich się pozbyć,
  • obniża ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2,
  • jest pomocny w walce z otyłością – dzieje się tak dlatego, że znajdując się w żołądku pochłania wodę, zwiększa swoją objętość, czyli „zapycha” żołądek, co skutkuje dłużej trwającym uczuciem sytości,
  • pomaga obniżyć poziom złego cholesterolu – zmniejsza ryzyko miażdżycy,
  • stabilizuje poziom glukozy we krwi, ponieważ opóźnia wchłanianie węglowodanów,
  • jest pomocny w oczyszczaniu organizmu z toksyn

Spożycie błonnika w odpowiedniej ilości przyniesie naszym organizmom wymierne korzyści czy to w postaci zgubionych kilogramów czy lepszych wyników badań medycznych. Pamiętajmy o tym cierpliwie realizując postanowienia noworoczne.

błonnik_HELIO

Share.

Leave A Reply