Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień_ kasza gryczanaKasze, jako najmniej przetworzone produkty zbożowe, zawierają cenne składniki odżywcze i minerały. Do codziennej diety powinny je włączać w szczególności kobiety, które chcą zadbać o swoją figurę oraz zdrową kondycję włosów, skóry i paznokci. Kasze są polecane także karmiącym matkom, kobietom planującym ciążę lub przechodzącym trudny okres menopauzy. O roli kaszy w diecie kobiet, opowiada dietetyk Katarzyna Foszner, ekspert kampanii „Lubię kaszę”. 

Kasza pomoże zachować szczupłą sylwetkę

Panie, które pilnują swojej wagi lub chcą zrzucić zbędne kilogramy, powinny uwzględnić w diecie również zboża pełnoziarniste, w tym kasze. To właśnie w nich nienaruszone są najcenniejsze części ziarna, czyli zarodek i łuska z warstwą aleuronową. Są one bogate w wartości odżywcze i witaminy – zarodek zawiera zdrowe tłuszcze, białko oraz witaminy z grupy B i E, natomiast łuska jest bogata w błonnik, a położona przy niej warstwa aleuronowa obfituje w witaminy z grupy B i składniki mineralne, takie jak: magnez, żelazo i cynk.

Należy obalić mit, że kasza tuczy. Dzięki wspomnianej łusce, regularne jedzenie kaszy pozwala nam łatwiej zapanować nad poczuciem głodu i wilczym apetytem. Zawarty w niej błonnik stanowi praktycznie bezkaloryczne wypełnienie dla naszego żołądka. Po spożyciu zwiększa swoją objętość, przyspieszając przy tym poczucie sytości. Gdy wprowadzimy kaszę do codziennego jadłospisu, będziemy przyjmować mniejsze porcje dań i szybciej się nimi najemy. Uchroni nas to przez nadmiernym przejadaniem się, a co za tym idzie – dostarczaniem do organizmu większej ilości, często zbędnych, kalorii – tłumaczy Katarzyna Foszner.

Wzmocni włosy, skórę i paznokcie

Zabiegi kosmetyczne, kremy, odżywki, suplementy diety – to ważne elementy dbania o zdrową kondycję cery, włosów czy paznokci. Jednak dbanie o swój wygląd warto zacząć od podstaw – dostarczając organizmowi niezbędnych składników odżywczych i minerałów poprzez włącznie do swojego jadłospisu produktów zawierających krzem oraz cynk.

Korzystny wpływ na stawy, kości, skórę oraz włosy ma krzem. Zapobiega on nadmiernemu wypadaniu włosów oraz redukuje łamliwość paznokci. Jego niedobór może doprowadzić do problemów reumatycznych, warto więc dostarczać go organizmowi w zalecanych dawkach. Najwięcej tego pierwiastka znajdziemy w kaszy jaglanej. Za dobrą formę skóry, włosów i paznokci odpowiada również cynk, którego możemy szukać w kaszy jaglanej oraz gryczanej – mówi ekspert kampanii „Lubię kaszę”.

Regeneruje i nadaje blask

Kasze jaglana, owsiana i gryczana zawierają wysoką zawartość żelaza. Ich regularne spożywanie sprawi, że skóra będzie odpowiednio dotleniona i lepiej odżywiona, a także zyska blask i energię. Ponadto, kasze jaglana i gryczana są jednymi z lepszych źródeł cynku, który przyspiesza gojenie się ran oraz chroni skórę przed różnymi infekcjami. Włączenie kaszy do codziennego menu może więc skrócić czas regeneracji naskórka po różnych zabiegach kosmetycznych czy nieestetycznych wypryskach.

Zadba o Ciebie i Twojego malucha

Kasza gryczana zawiera dużą ilość kwasu foliowego, który jest odpowiedzialny za prawidłowy rozwój płodu. Jego niedobór w diecie, zarówno u kobiet planujących ciążę, jak i ciężarnych w pierwszym trymestrze, może prowadzić do zagrażających życiu wad rozwojowych. Wysoka zawartość magnezu i żelaza w gryczanej ułatwia pokrycie zapotrzebowania na wspomniane składniki, które jest zwiększone w tym czasie – przekonuje dietetyk Katarzyna Foszner.

Kobietom w ciąży oraz karmiącym piersią polecana jest także bogata w żelazo kasza jaglana. Jej regularne spożywanie redukuje też nieprzyjemne objawy ciąży, do których zaliczane są poranne mdłości.

Pozwoli zatrzymać młodość na dłużej

Przyczyną powstawania zmarszczek jest starzenie się komórek. Można ten proces znacznie spowolnić, np. dzięki odpowiedniej diecie. Powinny się w niej znaleźć przede wszystkim produkty bogate w przeciwutleniacze, które chronią błonę komórek przed wolnymi rodnikami. Spośród wszystkich kasz najwięcej przeciwutleniaczy znajdziemy w kaszy gryczanej. Dodatkowo, dzięki wysokiej zawartości cynku, kasza wspomaga produkcję kolagenu – białka które odpowiada za elastyczność naskórka.

Polecana kobietom w każdym wieku

O właściwościach kasz można mówić wiele. Nie powinny o niej zapominać również panie chore na zespół policystycznych jajników czy w okresie menopauzy. W diecie kobiet szczególnie istotne są kasze jaglana i gryczana, jednak nie powinno w niej zabraknąć także jej innych rodzajów, np. kaszy jęczmiennej, która spowalnia procesy starzenia się i obniża poziom złego cholesterolu czy kaszy owsianej – o dużej zawartości magnezu, cynku, wapnia, witamin B1, B2 i kwasu foliowego – podsumowuje ekspert kampanii „Lubię kaszę”. 

Organizatorem działań, sfinansowanych ze środków Funduszu Promocji Ziarna Zbóż i Przetworów Zbożowych, jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.


Lubię Kaszę_logoOgólnopolska kampania „Lubię kaszę – kasza na stół, na zdrowie, na co dzień” ma przekonać Polki i Polaków, że warto jeść kaszę częściej i uwzględnić ją w codziennej diecie.Na potrzeby kampanii powstała strona internetowa www.lubiekasze.pl, dzięki której można poznać różne rodzaje i walory zdrowotne kaszy, dowiedzieć się, jak przekonać do niej dzieci oraz zamieszczać własne przepisy na dania z kaszą.

Więcej informacji: www.lubiekasze.pl

Share.

1 komentarz

Leave A Reply