Jak wzmocnić odporność dziecka w okresie jesienno-zimowym?O odporność dziecka powinniśmy dbać cały rok, a już szczególnie w okresie jesienno-zimowym, kiedy zwiększa się liczba chorób i przeziębień. Organizmy maluchów nie potrafią tak jak dorośli bronić się przed infekcjami, dlatego też warto rozważyć wzmocnienie odporności. Podpowiadamy, co wziąć pod uwagę. 

Przede wszystkim – zadbaj o prawidłową dietę

Prawidłowa dieta ma największe znaczenie na układ odpornościowy dziecka. Menu naszego dziecka powinno być różnorodne, a posiłki regularne, o stałych porach. Zadbaj o to, aby dostarczać dziecku składników ważnych dla układu immunologicznego. Nie może zabraknąć ryb morskich, które są źródłem kwasów omega, a także nabiału, kasz, warzyw i owoców. Pamiętaj o odpowiedniej diecie dla dziecka zawierającej witaminy C, witaminy z grupy B oraz prowitaminy A, cynku, selenu, a także żelaza, które jest głównym budulcem czerwonych krwinek.

Rozważ suplementację, jeśli dieta nie wystarcza

Jeśli masz wątpliwości, czy dieta Twojego dziecka zaspokaja jego potrzeby – zastanów się czy nie warto podać brakujących substancji. Możesz podawać dziecku naturalne  suplementy diety takie jak tran czy wyciąg z aloesu bądź suplementy podawane w bardziej atrakcyjny dla dziecka sposób w postaci syropu lub żelków, np. marki Cerutin Junior, które oprócz witamin zawierają także cynk i rutynę.

Ubieraj właściwie do pogody i temperamentu dziecka

Bardzo ważne, aby dziecka nie ubierać zbyt ciepło. Maluchy z natury są ruchliwe, chętne do aktywności, trzeba zwrócić więc uwagę czy się zbytnio nie pocą, narażając w ten sposób na szybkie schłodzenie podmuchem zimnego wiatru. Najlepiej ubierać dzieci na tzw. cebulkę, dzięki czemu  łatwo i szybko możesz zdjąć zbędną warstwę okrycia. Niemowlęciu zakładaj tylko jedną warstwę więcej niż sobie, np. dodatkowy sweterek, kocyk.

Bezcenny spacer przy każdej pogodzie

Pamiętaj o codziennym spacerze, nawet gdy lekko kropi deszcz bądź jest chłodniej. Każda pogoda jest dobra – trzeba tylko odpowiednio się ubrać. Lekki katar również nie stanowi przeszkody, aby spędzić nieco czasu w plenerze. Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu sprawiają, że dziecko jest bardziej odporne na infekcje. Przyzwyczajaj dziecko do różnych temperatur i warunków – to zahartuje jego organizm.

Wietrz pokoje

Temperatura w domu nie powinna przekraczać 21ᵒC, a w nocy 18 – 19ᵒC. Pamiętaj również o częstym wietrzeniu i nawilżaniu mieszkania. Nie przesadzaj z ogrzewaniem w sezonie grzewczym. Cieplarniane warunki nie sprzyjają budowaniu odporności dziecka. Zwykle wysuszają śluzówki nosa i gardła, sprzyjając infekcjom wirusowym i bakteryjnym.

Naucz dziecko regularnego mycia rąk

Przyzwyczajaj dziecko do takich rytuałów jak mycie rąk przed jedzeniem, po wyjściu z toalety czy po powrocie do domu ze sklepu, spaceru itp. Wirusy i bakterie często przenoszą się przez dotyk, dlatego też warto wyrobić w nim nawyk dbania o higienę.

Zdrowy sen i redukcja stresu

Cerutin Junior_Dinozelki z witaminami cynkiem i rutyna_50 szt_ok. 20 zlBardzo ważne, aby dziecko było wyspane i wypoczęte, co wzmacnia układ odpornościowy. Sen jest czasem regeneracji organizmu, dlatego kładź dziecko o rozsądnej porze, by miało szansę na zdrowy, 8-godzinny odpoczynek. Młodszym dzieciom przyda się także popołudniowa drzemka.

Jesienią dziecko jest narażone na częstsze zachorowania nie tylko ze względu na pogodę, ale również czynniki stresogenne. Jesienią rozpoczyna się rozłąka z rodzicami, ponieważ wiele dzieci zaczyna żłobek, przedszkole czy szkołę. W sposób naturalny wywołuje to niepokój i obawy. Pomóż dziecku poradzić sobie z nowymi sytuacjami poprzez rozmowę, spokojne tłumaczenie nowych sytuacji, rozładuj napięcie przez aktywność ruchową, zabawę, wspólne żarty i śmiech.

Share.

Leave A Reply