Czym jest stres? Sposoby na walkę ze stresem Relana ForteNapięcie nerwowe, niepokój, stres – to stany, które towarzyszą nam właściwie na co dzień. Doskwiera nam ciągły brak czasu, pośpiech, natłok obowiązków. Do tego dochodzi nieumiejętność odreagowywania i odpoczywania. Denerwujemy się w pracy, w szkole, na zakupach, a nawet w trakcie spotkań towarzyskich czy na urlopie. A nasz organizm w końcu nie wytrzymuje tej presji i zaczyna się buntować.

Bycie w ciągłym stanie nerwowości może skutkować apatią, zaburzeniami snu, zaburzeniami wagi, przemęczeniem, mniejszą efektywnością w pracy, problemami z koncentracją, drażliwością, frustracją, a także wpływa na relacje z innymi. Jak sobie z tym radzić?

Stres

Stres to zespół emocji i zmian fizjologicznych, które są obronną reakcją organizmu na stawiane mu wymagania, problemy oraz działanie różnego typu czynników niekorzystnych – zarówno natury fizycznej, jak i psychicznej (lub: oraz różnego rodzaju życiowe sytuacje). Osoba odczuwająca stres może zaobserwować w swoim organizmie różne jego objawy, m.in.: podwyższone ciśnienie krwi, przyspieszone bicie serca, bóle pleców i głowy, krótszy i płytszy oddech, suchość w ustach, ucisk w klatce piersiowej.

Poziomy stresu i niepokoju 

Z ewolucyjnego punktu widzenia stres spełniał ważną rolę – przygotowywał i mobilizował człowieka do walki o przetrwanie. W dzisiejszych czasach pojawia się on nie tylko wtedy, gdy jest niezbędny, by przeżyć i zapewnić poczucie bezpieczeństwa, lecz także w sytuacjach, gdy nie służy żadnemu określonemu celowi.

Naturalny, zdrowy lęk czy niepokój charakteryzuje się łagodnym natężeniem, przejściowym charakterem i wyraźnym związkiem z wywołującymi go okolicznościami. Mówi się o nim często jako o pozytywnym stresie.

Czasem lęk i niepokój są uzasadnione, jednak częściej przeszkadzają i stanowią poważny problem. Osoby o bardziej stresującym trybie życia często prześladuje uczucie niepokoju o zaostrzonym nasileniu. W różnym stopniu martwią się o swoją pracę, zdrowie, finanse, konieczność sprostania codziennym obowiązkom, a także o relacje z innymi ludźmi. To rodzaj stresu negatywnego, który nam nie sprzyja. Nad problemami tego rodzaju trzeba zapanować dużo wcześniej, zanim wymkną się spod kontroli.

Są też takie osoby, które martwią się prawie przez cały czas, nierzadko bez konkretnego powodu bądź z błahych przyczyn. Często towarzyszy im świadomość, że to uczucie niepokoju jest nieuzasadnione, jednak na ogół trudno jest im skonkretyzować swoje zmartwienia i zapanować nad nimi. Ich stan psychiczny objawia się niepokojem ruchowym, problemami z koncentracją i zaburzeniami snu. Utrudnia życie i funkcjonowanie, pogarsza jakość kontaktów społecznych, obniża zdolność do cieszenia się, może mieć także poważniejsze konsekwencje.

Niepokój, który  skłania pacjenta do zasięgnięcia porady lekarza jest już zwykle dość silny i nierzadko stanowi objaw depresji, zespołu lękowego, nadużywania substancji psychoaktywnych. Ten rodzaj niepokoju rodzi strach i ma charakter destruktywny.

Skutki długotrwałego stresu

Całkowite wyeliminowanie stresu z naszego życia jest trudne do osiągnięcia. Krótkotrwały, jest czynnikiem mobilizującym nas do działania, daje napęd do większego wysiłku i skupienia. Ale już stres przewlekły, stan ciągłego podenerwowania, w jakim się znajdujemy zmagając się z codziennością  –  to nasz wróg i coraz większy problem naszych czasów. Negatywny stres działa na nasz stan psychofizyczny dwutorowo. Jest przyczyną dyskomfortu pojawiającego się natychmiast w określonych sytuacjach, a w dłuższej perspektywie może prowadzić do poważnych problemów ze zdrowiem i psychicznym samopoczuciem. Dlatego nie powinno się go lekceważyć. Warto zapoznać się z metodami radzenia sobie ze stresem, aby nie dopuścić do tego, by lekceważony i nasilający się odbierał nam radość życia i wpływał niekorzystnie na nasze samopoczucie psychofizyczne, a tym samym na całe nasze otoczenie.

Jak stres wpływa na nasze ciało?

Fizyczne objawy negatywnego stresu są łatwe do zauważenia. Nasze ciało bowiem wysyła wyraźne sygnały wskazujące na to, że znajduje się w sytuacji stresowej. Do najczęstszych należą:

  • Bóle głowy
  • Nerwobóle żołądka
  • Problemy z oddychaniem
  • Przyspieszone bicie serca
  • Biegunka
  • Zaparcia
  • Niestrawność
  • Problemy ze snem
  • Utrata bądź wzmożenie apetytu
  • Suchość w ustach
  • Drżenie rąk
  • Nerwowe ruchy
  • Wysypka
  • Nadmierna potliwość

Jak stres wpływa na nasze myślenie i zachowanie?

Długotrwały stres wpływa negatywnie na naszą energię życiową, zachowanie i nastawienie do otoczenia. Charakterystyczne objawy stresu przejawiające się w naszym samopoczuciu i zachowaniu to:

  • Zmienne stany emocjonalne
  • Niezdolność do koncentracji
  • Nieumiejętność odreagowywania i odpoczywania
  • Obniżenie efektywności
  • Negatywne nastawienie
  • Niska samoocena
  • Pesymizm
  • Drażliwość
  • Brak tolerancji
  • Zaburzone relacje z otoczeniem

Jak stres wpływa na nasze zdrowie?

Podstawowym zagrożeniem związanym z utrzymującym się zwiększonym napięciem nerwowym jest to, że może prowadzić do rozwoju chorób fizycznych, a także obniżenia jakości życia. Przewlekły stres w dłuższej perspektywie naraża organizm na pojawienie się takich dolegliwości i chorób jak:

  • Podwyższone ciśnienie tętnicze
  • Choroby serca
  • Wrzody żołądka
  • Depresja
  • Nerwica
  • Bezsenność
  • Problemy z otyłością
  • Zmniejszenie odporności organizmu

Stres a problemy z zasypianiem 

Problemy ze snem to jedna z częściej spotykanych dolegliwości dotykających osoby zestresowane, żyjące w ciągłym napięciu. Stres powoduje wzrost metabolizmu w organizmie, co skutkuje wydłużeniem czasu zasypiania, ryzykiem częstego budzenia się i przedwczesnym wstawaniem. W efekcie czego organizm ma problemy z regeneracją, czujemy się niewyspani i zmęczeni. Niedobór snu, czy też niespokojny, niepełnowartościowy sen może mieć wpływ na obniżenie układu odpornościowego, powoduje ciągłe zmęczenie, dekoncentrację i rozdrażnienie. Sen jest jednym z podstawowych czynników wpływających na stan naszego zdrowia, dlatego tak ważne jest, by w ciągu nocy zapewnić organizmowi właściwy odpoczynek i regenerację. Jest to także jeden ze sposobów radzenia sobie w sytuacjach stresu i napięcia nerwowego.


Jak radzić sobie ze stresem?

Tylko od nas zależy, czy poddamy się negatywnemu oddziaływaniu stresu, czy podejmiemy działania, aby nad nim zapanować. Warto zapoznać się z metodami radzenia sobie ze stresem, by nie odbierał nam jakości i radość życia. Wystarczy chęć, zdrowy rozsądek i odrobina wytrwałości.

Wiele przyczyn negatywnego stresu wynika z naszego trybu życia. A przecież nie jest tak, że nie mamy na niego wpływu. Tak naprawdę możemy go kształtować tak, jak chcemy i nauczyć się reagować na sytuacje, które są dla nas stresogenne. Spróbujmy podjąć małe kroki, dzięki którym można żyć spokojniej, radośniej i życzliwiej. Zamiast kolejnej filiżanki kawy podnoszącej ciśnienie – wypijmy szklankę wody albo ziołową herbatę. Papieros, po którego sięgamy w chwili zdenerwowania, zastąpmy kilkuminutowym ćwiczeniem oddechowym lub spacerem. Zamiast włączyć telewizor czy radio dla pozornego odprężenia – poszukajmy ulgi w ciszy. To tylko przykłady eliminowania pobudzających bodźców, które utrudniają nam zapanowanie nad stresem. Przeciwwagą dla nich są techniki wyciszające, regenerujące, troszczenie się o siebie i swój organizm. Zmaganie się ze stresem polega w dużej mierze na eliminowaniu czy też określonym reagowaniu na przyczyny oraz objawy negatywnego stresu.

W stanach wzmożonego napięcia nerwowego dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z różnego rodzaju metod radzenia sobie ze stresem.

 

Sposoby radzenia sobie ze stresem:

 

  1. Aktywność fizyczna

Podczas wysiłku fizycznego uwalniają się endorfiny, zwane „hormonami szczęścia”, czyli substancje umożliwiające organizmowi odprężenie i regenerację. Wysiłek fizyczny działa kojąco na system nerwowy, rozładowuje napięcie i uodparnia na stres. Najlepiej uprawiać sport, czy wykonywać ćwiczenia gimnastyczne minimum trzy razy w tygodniu po pół godziny.

  1. Właściwa dieta

Dobrze zbilansowane, urozmaicone i umiarkowane posiłki to ważny element zdrowia i dobrego samopoczucia. Należy pamiętać o regularnym jedzeniu wartościowych posiłków w ciągu dnia, a także ograniczyć alkohol, kofeinę, cukry i tłuszcze, które mogą sprawiać, że nasz organizm będzie sobie trudniej radził ze stresem.

  1. Oddychanie

Umiejętne oddychanie  uważane jest za podstawową technikę uspokajania ciała i umysłu, odzyskiwania równowagi i zarządzania energią życiową. Kiedy jesteśmy zdenerwowani  oddech się skraca, spłyca, przyspiesza. Wzmaga też bicie serca, sygnalizując całemu organizmowi stan niepokoju. Warto bardziej świadomie kontrolować oddech, nauczyć się oddychania przeponowego i praktykować ćwiczenia oddechowe pomagające szybko poradzić sobie ze stresem w trudnych sytuacjach.

  1. Odpoczynek

Nasz organizm, wyczerpany codziennymi obowiązkami, musi regenerować zasoby energii życiowej poprzez regularny odpoczynek, przebiegający w określonych cyklach: dziennym, dobowym, tygodniowym i rocznym. Podstawowa forma codziennego odpoczynku  to zdrowy sen. Co jakiś czas nasz organizm powinien otrzymać większe jego porcje – jeden pełen dzień po każdych sześciu dniach pracy oraz co najmniej dwa razy po dwa tygodnie urlopu w ciągu roku. Warto codziennie poświęcić też trochę czasu na relaksujące i dające przyjemność czynności (lekturę książki, spacer, czy spotkanie z przyjaciółmi). 

  1. Sen

Gdy nam go brakuje – pojawia się zmęczenie, mniej doceniamy życie, pogarsza się nasze samopoczucie. Jesteśmy poirytowani, obniża się koncentracja, permanentny brak snu może być przyczyną depresji.  Zdrowy sen jest niezbędny do zdrowego funkcjonowania. W ciągu nocy nasz organizm regeneruje się po trudach codziennych obowiązków. Najlepszy sen to ten przed północą, dlatego najlepiej kłaść się spać nie później niż o godzinie 23, a w okresach wyraźnego spadku energii – nawet o 22.

  1. Techniki relaksacyjne

Efektywnymi metodami radzenia sobie ze stresem są techniki relaksacyjne. Należą do nich m.in.: medytacja, wizualizacja, ćwiczenia oddechowe, masaż, napinanie i rozluźnianie poszczególnych grup mięśni. Pomagają one się wyciszyć, poprawić jakość snu, wzmocnić system odpornościowy, obniżyć ciśnienie krwi, zmniejszyć niepokój, wzmocnić świadomość.

  1. Odpuszczanie

Nie musimy w każdej dziedzinie być doskonali. Perfekcjonizm, a także presja sprostania stawianym nam wymaganiom często są powodem napięcia, rozdrażnienia i utraty spokoju. Co można zrobić? Nie wyznaczać sobie nierealnych celów, stosować metodę małych kroków, nauczyć się mówić „nie” a także prosić innych o pomoc, zwolnić tempo i skupić się na każdej najmniejszej czynności, którą wykonujemy tu i teraz.

  1. Przyjemności, hobby

Życie to nie tylko praca, obowiązki domowe, realizowanie kolejnych zadań. W ich natłoku zapominamy o dbaniu o własny rozwój, o realizowaniu swoich pasji czy choćby sprawianiu sobie drobnych przyjemności. Stres wynika często z zaburzonych proporcji między czasem  poświęcanym pracy i codziennym obowiązkom a czasem, który mamy dla samych siebie. Pamiętajmy, że nasze pasje, hobby, przyjemne spędzanie wolnego czasu wnoszą radość w nasze życie i pozwalają nam się odprężyć.

  1. Dobre relacje

Bardzo często w sytuacjach stresujących wystarczy obecność i wsparcie innej osoby. Ulgę w  stanach napięcia nerwowego przynosi nam rozmowa z kimś bliskim, podzielenie się problemami. Pamiętajmy zatem o dbaniu o dobre relacje z rodziną, bliskimi, przyjaciółmi, którzy w trudnych chwilach dodadzą nam otuchy. Utrzymywanie kontaktów towarzyskich, wspólne wyjścia czy imprezy w gronie znajomych to też dobry sposób na relaks i oderwanie się od stresów dnia codziennego.

Relana Forte, bo najważniejszy jest spokój

Relana® Forte marki Pharbio jest naturalnym dostępnym bez recepty lekiem, którego substancją czynną jest standaryzowany wyciąg z kozłka lekarskiego. Zalecany jest w łagodnych stanach napięcia nerwowego i okresowych trudnościach w zasypianiu. 

Relana-Forte-vizual-1Preparat Relana® Forte jest zalecany, gdy niepokój i nerwowość występują w łagodnym natężeniu i wpływają na samopoczucie zarówno w dzień, jak i w nocy. Preparat w bezpieczny oraz naturalny sposób pomaga opanować stres i odzyskać równowagę. Stosowanie leku zaleca się także w okresach występowania trudności w zasypianiu (np. w wyniku przemęczenia). Relana® Forte zawiera jako substancję czynną wyciąg z korzenia kozłka lekarskiego (Valeriana officinalis – kozłek lekarski) w ilości 200 mg na jedną tabletkę powlekaną. Zawartość wyciągu z korzenia kozłka w jednej tabletce odpowiada w przybliżeniu 1200 mg korzenia kozłka lekarskiego. W leczeniu łagodnych stanów napięcia nerwowego zaleca się stosowanie 1-2 tabletek leku maksymalnie do trzech razy na dobę. 

Relana Forte, 200 mg tabletki powlekane; Valerianea radicis extractum siccum; Pozwolenie nr: 4241.
Wskazania do stosowania:
roślinny produkt leczniczy stosowany w łagodnych stanach napięcia nerwowego i w okresowych trudnościach w zasypianiu;

Przeciwwskazania: pacjenci ze stwierdzoną nadwrażliwością na substancje czynne lub którąkolwiek substancję pomocniczą nie powinni stosować leku; pacjenci z rzadko występującą wrodzoną nietolerancją galaktozy, nietolerancją laktozy (typu Lapp) lub zespołem złego wchłaniania glukozy – galaktozy nie powinni przyjmować preparatu.
Opakowanie: 20 tabletek

Cena:  ok. 17 PLN
Podmiot odpowiedzialny: Pharbio Medical International AB; PO Box 715, SE-194 27 Upplands-Väsby, Szwecja
Przedstawiciel podmiotu odpowiedzialnego: Cederroth Polska SA, ul. Polna 21, 05-250 Radzymin, Tel. 22 358 13 00

Przed użyciem zapoznaj się z ulotką, która zawiera wskazania, przeciwwskazania, dane dotyczące działań niepożądanych i dawkowanie oraz informacje dotyczące stosowania produktu leczniczego bądź skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą, gdyż każdy lek niewłaściwie stosowany zagraża Twojemu życiu lub zdrowiu. 

WWW.relanaforte.pl

Share.

6 komentarzy

  1. W zasadzie nie biorę środków na uspokojenie i na sen, bo trochę boję się uzależnić , ale tę Relanę dała mi Pani w aptece bez recepty i powiedziała, że to bardzo łagodny, naturalny środek na sen / bo trochę dopada mnie ten problem / i działa :). Oparty na wyciągu z kozłka lekarskiego, więc bezpieczny 🙂

  2. magda_lenka on

    Do tej pory nie działały na mnie żadne metody walki ze stresem. Muszę przyznać, że najlepszą według mnie jest jakże prosta metoda: konfrontacja z nim ! Wiem, co mówię, bo dopiero, kiedy poszłam na studia, sesja egzaminacyjna spowodowała, że się na niego uodporniłam. Początki były koszmarne, ale jestem teraz po pierwszym roku, łącznie 5-ciu egzaminach, w tym większości ustnych i śmiało mogę powiedzieć, że moje podejście jest już zupełnie inne i przy ostatnich egzaminach wykazałam mniejszy stres. To naprawdę pomaga. Trzeba się …… stresować, niestety… Ale satysfakcja jest później ogromna! 🙂

Leave A Reply