x

Mit na temat tuczących węglowodanów obiegł Internet już kilkukrotnie. Uspokajamy jednak – węglowodany są w diecie niezwykle potrzebne. Mają wpływ przede wszystkim na utrzymanie na odpowiednim poziomie energii przez cały dzień, a także na sprawną pracę mózgu. Jednak należy wiedzieć, w jakich produktach węglowodany są najbardziej korzystne i zdrowe, a których powinno się unikać.

Czym są i jak się dzielą?

Węglowodany nazywane są inaczej cukrami lub sacharydami – zazwyczaj powstają w procesie fotosyntezy. Dzielą się na proste i złożone. Pierwsze składają się z jednej cząstki cukru i są całkiem niebezpieczne dla zdrowia człowieka, drugie są wielocukrami i zdecydowanie lepiej wpływają na organizm. Węglowodany w diecie minimalizują uczucie nadmiernego zmęczenia, poprawiają koncentrację, a także przyczyniają się do szybkiego i jasnego myślenia. W podstawowej diecie każdego człowieka sacharydy powinny stanowić około 50%, natomiast na diecie redukcyjnej ich ilość ograniczyć można do 40%.

Jakich węglowodanów unikać?

Produkty, które powodują tycie lub uniemożliwiają schudnięcie to te, które zawierają w sobie nie tylko dużo węglowodanów, ale posiadają także wysoki indeks glikemiczny i ładunek glikemiczny. Należą do nich przede wszystkim napoje słodzone i gazowane. Warto mieć świadomość, że również białe wody smakowe oraz soki owocowe w kartonach są ich źródłem. Najlepiej zamienić je na świeżo wyciskane soki oraz wodę mineralną z cytryną. Dużo węglowodanów znajduje się również w ziemniakach, dojrzałych bananach, burakach, winogronie i arbuzie. Ograniczenie tych produktów korzystnie wpłynie na poprawę sylwetki i utratę kilogramów. Następne na liście są biały ryż, pszenne pieczywo i makarony.

Co warto zatem spożywać?

Najlepsze dla zdrowia i ciała będą produkty, które zawierają cukry złożone oraz niski indeks glikemiczny. Są to szpinak, papryka, pomidory, rzodkiewka, bób, szparagi, ciecierzyca. Pszenne makarony zastąpić należy razowymi, kaszą jęczmienną i gryczaną, a także dzikim ryżem. Do posiłków należy włączyć jogurty naturalne, chude sery, maślanki, a także orzechy, pestki słonecznika i migdały. Całość można uzupełnić o preparaty wspomagające odchudzanie i oczyszczające organizm jak https://www.allecco.pl/oczyszczanie-organizmu.html.

Jak stosować zamienniki?

W zmniejszeniu masy ciała pomoże zamienienie produktów ze „złymi” węglowodanami na te, które dobrze wpływają na zdrowie. Zamiast bułki pszennej można wybrać pełnoziarnistą, ale też owsiankę lub jaglankę z owocami. Choć uważa się, że węglowodany na kolację nie są dobre, to jeśli trening wykonujesz w godzinach wieczornych, posiłek z kaszy kuskus lub makaronu razowego będzie dobrym rozwiązaniem.

Share.

Leave A Reply