x

Trening dla oczuW dobie komputerów, smartfonów i ebooków nasze oczy są wciąż narażone na silne światło. Oprócz szkodliwości dla plamki żółtej, światło powoduje ciągły wysiłek mięśni gałki ocznej. Istnieją ćwiczenia dzięki którym możemy rozluźnić te mięśnie, dzięki czemu nie tylko zniknie dyskomfort jaki odczuwamy, ale również zmniejszy się nieostrość wzroku wywoływana zmęczeniem.

Mięśnie oka składają się na mięśnie zewnętrzne i wewnętrzne. Te zewnętrzne odpowiedzialne są za poruszanie okiem w różnych kierunkach, na przykład do góry czy w bok. Mięśnie wewnętrzne odpowiadają za skupianie wzroku, czyli za ostrość widzenia. Jak każdy mięsień w ludzkim organizmie i te mogą się zmęczyć. Silne światło świecące nam wprost w oczy, takie jak na przykład z komputera lub długotrwałe wysilanie wzroku do czytania czy prowadzenia samochodu męczą nasz aparat ruchowy oka, tak samo zewnętrzny jak i wewnętrzny. Oprócz zmęczenia mięśni, zwłaszcza u osób pracujących w klimatyzowanych pomieszczeniach, pracujących przy komputerze czy noszących soczewki kontaktowe, może pojawić się problem z suchością oka, wynikającą z rzadkiego mrugania i zaburzeń w produkcji łez. Dlatego, aby zachować dobre zdrowie swoich oczu, konieczne są przerwy w trakcie wykonywania tych uciążliwych dla oka czynności na kilkuminutowe ćwiczenia, które pomogą rozluźnić mięśnie i dadzą odpocząć oczom.

Ćwiczenia najlepiej wykonywać w spokoju, zdjąć okulary czy szkła kontaktowe i wygodnie usiąść, by móc skupić się tylko na treningu. Zaczynamy od 2-3 ziewnięć i zamrugania oczami. Dzięki temu nawilżymy oko. Następnie poruszamy gałkami ocznymi w taki sposób, żeby jak najdalej spojrzeć w każdym kierunku: góra, dół, prawo, lewo, do góry i do dołu w lewo oraz do góry i do dołu w prawo. To ćwiczenie nie tylko rozluźni zbyt mocno napięte mięśnie gałki ocznej, ale również konsekwentnie będzie poszerzało nasze pole widzenia. Następnie wybieramy sobie jakiś punkt znajdujący się ponad 10 metrów od nas. Może to być zegar na ścianie lub lampa uliczna za oknem. Patrzymy na nasz wybrany punkt przez kilkanaście sekund, a następnie na punkt znajdujący się tuż przed naszym nosem, na przykład palec czy długopis. Ćwiczenie to powtarzamy kilka razy. Dzięki niemu rozluźniamy wewnętrzne mięśnie gałki ocznej, poprawiając ostrość wzroku która mogła się pogorszyć poprzez intensywne skupianie wzroku na punktach znajdujących się blisko naszych oczu, na przykład ekranie komputera.

Oprócz treningu należy zawsze pamiętać o zapobieganiu pogarszania warunków dla naszego oka. Odległość od ekranu komputera powinna wynosić 40-75cm. Jeśli bezwiednie skracamy ten dystans należy udać się do okulisty, gdyż może to oznaczać kłopoty ze wzrokiem. Oświetlenie w czasie czytania książek czy dokumentów powinno być wystarczające, by nie musieć zmniejszać odległości od kartki o 25cm. Jednak nie może być nadmierne, zwłaszcza żarówka nie powinna być skierowania bezpośrednio w papier, ponieważ odbite promienie mogą razić w oczy, zmuszając mięśnie wewnętrzne oka do nadmiernego skurczu. W kontekście zapobiegania zespołowi suchego oka, w czasie pracy na komputerze należy jak najczęściej robić sobie przerwy w czasie których zamykamy oczy i kilkanaście sekund je masujemy. Również ważnym aspektem jest nadmierne używanie klimatyzacji. Jeśli jest ono konieczne, warto zainwestować w nawilżacz powietrza w miejscu pracy. Ostatnią sprawą jest odpowiedni dobór soczewek kontaktowych. W suchym miejscu pracy, przy długotrwałej pracy przy komputerze czy długim prowadzeniu samochodu warto zainwestować w soczewki kontaktowe jednodniowe. Dzięki temu nasze oko, mimo że często wysuszane, nie będzie podrażnione przez 30-dniową soczewkę, która z uwagi na zbyt małe nawilżenie powinna zostać zmieniona nie po 30 dniach, a po 15. Ważną sprawą, gdy wybieramy soczewki kontaktowe jest ich cena. Niestety, prawdą jest, że im droższe tym mniej inwazyjne są dla naszego oka, ponieważ wykonywane są z bardziej miękkich i przepuszczalnych dla powietrza materiałów.

Trening dla oczu, tak jak każdy trening jest niezwykle ważny dla naszego organizmu, by pozostać zdrowym i nie wydawać fortuny na leczenie. Kilka minut przerwy dla oczu w czasie pracy to inwestycja, która na pewno się opłaci.

Podziel się!

Zostaw komentarz.