x

Kształtowanie odpowiednich nawyków żywieniowych u dzieci to jedno z istotnych zadań stojących przed rodzicami. Sposób, w jaki niemowlę odkrywa nowe smaki, ma wpływ na jego preferencje smakowe w przyszłości. Jeśli chcesz poznać sposoby na rozszerzanie diety twojej pociechy, zapoznaj się z naszym artykułem.

Rozszerzanie diety to ważny krok w rozwoju małego człowieka. Smaki, z jakimi się zapozna, a także dania, których spróbuje, wpłyną na jego preferencje smakowe, a więc również przyszłe nawyki żywieniowe. Zdobywanie kolejnych doświadczeń to nie jedyna przyczyna, dla której powinniśmy otworzyć przed dziećmi świat nowych smaków. Rozszerzanie diety potrzebne jest przede wszystkim dlatego, że samo mleko nie zaspokoi wzrastającego wraz z rozwojem dziecka zapotrzebowania na składniki odżywcze i energię. U sześciomiesięcznego niemowlęcia zanika odruch wypychania ciał obcych z jamy ustnej, a jego przewód pokarmowy jest już w pełni gotowy na przyjęcie pożywienia innego typu. Kiedy i w jaki sposób zacząć mu je podawać?

Najlepszy czas na rozszerzanie diety

Zgodnie ze wskazaniami Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci, odpowiedni czas na rozszerzanie diety to okres pomiędzy 17. a 27. tygodniem życia. Jednocześnie Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca karmienie wyłącznie piersią do ukończenia przez dziecko 6. miesiąca życia. Jak połączyć obie te rady? W szerokim przedziale czasowym wskazanym przez PTGHiŻD mieści się zalecane przez WHO 6 miesięcy. Oznacza to, że możesz spróbować podać dziecku nowe produkty np. w 17. tygodniu (4 miesiącu) życia, ale jeśli w jego diecie nie zdiagnozowano żadnych niedoborów (np. żelaza) – nie jest to konieczność. W tym czasie ilość podawanych maluchowi nowych pokarmów powinna być niewielka. Wystarczy, by dziecko miało szansę zapoznać się ze smakiem niektórych produktów i ich nową konsystencją. Po 27. tygodniu (6 miesiącu) rozszerzanie diety jest już konieczne, by dziecko otrzymało odpowiednią dawkę np. energii, żelaza, białka, cynku oraz witamin.

Od czego zacząć rozszerzanie diety?

Dużą pomocą w planowaniu posiłków niemowlaka rozpoczynającego przygodę z nowymi smakami jest schemat żywienia niemowląt opracowany przez Sekcję Żywieniową Polskiego Towarzystwa Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci. Zgodnie z nim 5-6-miesięczne niemowlę może już spożywać gotowane warzywa (np. marchew) i owoce (np. jabłko) w postaci gładkiego purée, a także produkty zbożowe. Rozszerzanie diety dobrze jest rozpocząć od warzyw, ponieważ często dzieci akceptują ich smak trudniej niż smak owoców. Wprowadzaj je stopniowo, w kilkudniowych odstępach. Ta sama zasada obowiązuje w przypadku owoców. Możesz podać maluchowi marchewkowe purée, a za kilka dni zapoznać go ze smakiem ugotowanej, zmiksowanej dyni. Właściwe komponowanie diety dziecka ułatwiają gotowe dania, których skład i konsystencja są dostosowane do potrzeb dzieci w określonych grupach wiekowych – np. produkty Gerber. Jednoskładnikowe przeciery warzywne i owocowe będą ciekawym i odpowiednio zbilansowanym początkiem nauki smaków.

Nowe smaki a alergia pokarmowa u niemowląt

Schemat żywienia niemowląt może okazać się pomocny także w późniejszym etapie rozszerzania diety. 7-8-miesięczne dziecko zwykle potrafi już swobodnie pobierać pokarm z łyżeczki, rozwija także umiejętność gryzienia i żucia. Może spróbować zmiksowanego mięsa, a także mocno rozdrobnionych, surowych warzyw i owoców. Mięso podawane maluchowi powinno być chude (np. cielęcina i królik). Niemowlę po 8. miesiącu życia zjada już obiadki złożone z kilku składników, np. Bukiet jarzyn z cielęciną i kluseczkami. Rozszerzanie diety powinno być połączone z uważną obserwacją reakcji dziecka. Alergia pokarmowa u niemowląt może pojawić się po zjedzeniu praktycznie każdego pokarmu, np. produktów mlecznych, czy jaj, jednak nie jest to regułą. W jaki sposób alergia pokarmowa u niemowląt może dawać o sobie znać? Świadczyć o niej mogą m.in. wysypka, nudności, wymioty lub biegunka, a także dolegliwości ze strony układu oddechowego pojawiające się po zjedzeniu przez dziecko danego produktu spożywczego. Jeśli reakcja maluszka na nowy smak wzbudzi twój niepokój i zaobserwujesz wymienione objawy, wyłącz go z diety dziecka, a pojawiające się symptomy skonsultuj z lekarzem, który potwierdzi lub wykluczy alergię.

Rozszerzanie diety to dla rodziców bardzo ważny etap, ale pamiętaj, że to dziecko powinno zdecydować czy i ile produktu zje. Kilka prostych zasad umożliwi zapoznanie go z nowymi smakami. Uważna obserwacja niemowlęcia podczas wprowadzania nowych produktów pomoże w porę zareagować na niepożądane objawy. Mogą one bowiem świadczyć o tym, że reakcją na jeden z produktów jest np. alergia pokarmowa u niemowląt. Spróbuj podejść do sprawy z dużą cierpliwością – stres i presja wywierana na dzieci podczas tego szczególnego etapu mogą przynieść odwrotny od zamierzonego skutek. Pamiętaj, że każde niemowlę jest inne i niekiedy potrzeba wiele czasu, aby dziecko zaakceptowało nowy smak.

Share.

Leave A Reply