x

Mleko matki lub mleko modyfikowane to bez wątpienia zdrowy i pożywny posiłek dla niemowlaka, jednak już w czwartym miesiącu maluszek może zacząć dopominać się o nowe, kulinarne doznania. Warto więc wcześniej dowiedzieć się, jakich zasad w kwestii żywienia niemowląt należy przestrzegać. Sprawdź, jak ułożyć dietę dla niemowlaka, rozszerzając ją o nowe produkty.

Kiedy można zacząć wprowadzać nowe produkty

Zgodnie ze schematem żywienia niemowląt stworzonym przez lekarzy i specjalistów od żywienia, rozszerzanie diety niemowlaka należy rozpocząć już między 5. a 6. miesiącem. Dokładniej mówiąc nie wcześniej niż w 17. i nie później niż w 26. tygodniu życia dziecka. Oczywiście pamiętajmy, że proces ten powinien przebiegać stopniowo i z dużą rozwagą.

Zasady rozszerzania diety niemowlaka

Rozszerzając dziecku dietę o nowe produkty, powinniśmy kierować się poniższymi zasadami:

  1. Wprowadzaj produkty stopniowo – pamiętaj, że do tej pory twój maluszek odżywiał się jedynie mlekiem z piersi lub mlekiem modyfikowanym i jego układ pokarmowy przyzwyczajony jest do takiego prostego i łatwego w trawieniu jedzenia. Jeśli od razu podasz zbyt wiele nowych produktów lub pomieszasz je ze sobą, możesz spowodować niestrawność u niemowlaka, objawiającą się bólem brzuszka, biegunką lub problemem z wypróżnianiem się.
  2. Małe porcje – gdy przychodzi pora na rozszerzenie diety niemowlaka, należy podawać nowe produkty w niewielkich ilościach, najlepiej po 2-3 łyżeczki. Możesz podawać nowy produkt nawet kilka razy w ciągu dnia, ale pamiętaj, by zwłaszcza na początku były to niewielkie porcje. Jeśli maluszek dobrze będzie tolerował nowy składnik diety, możesz zacząć podawać go w większych porcjach – pół słoiczka lub jeden mały słoiczek dziennie. Z czasem porcje można oczywiście zwiększać.
  3. Zacznij od posiłków jednoskładnikowych – podając dziecku dania składające się tylko z jednego produktu, łatwiej rozpoznasz, czy dany produkt powoduje reakcję uczuleniową. Podając dziecku wieloskładnikowe posiłki, rozpoznanie, który produkt jest gorzej tolerowany przez dziecko, będzie o wiele trudniejsze.
  4. Przygotowywanie posiłków – pierwsze posiłki powinny być gotowane na parze lub w wodzie. Przygotowanie posiłków na parze pozwala zachować smak potraw oraz cennych witamin. Bardzo ważne, by produkty po które sięgniesz, były świeże i dobrej jakości oraz by posiadały wszelkie atesty i spełniały wszelkie normy. Muszą pochodzić ze sprawdzonego źródła.
  5. Konsystencja pokarmów – pamiętaj, by stopień rozdrobnienia pokarmu dopasowany był do umiejętności dziecka. Ponieważ maluszek pijąc mleko poznał jedynie płynną konsystencję pokarmów, to pierwsze posiłki powinny mieć formę puree. Z czasem należy jednak podawać dziecku posiłki coraz mniej rozdrobnione, tak by nauczyło się gryźć i przeżuwać.  W 7-8 miesiącu dziecko powinno mieć już posiłki lekko rozdrobnione z niewielkimi kawałkami miękkich warzyw lub owoców.
  6. Higiena – bardzo ważne, by posiłki dla niemowlaka przygotowywać w czystych warunkach, nawet sterylnych. Zanim przystąpimy do przygotowywania jedzenia dla niemowlaka, dokładnie myjemy ręce, oczywiście myjemy je również dziecku, zanim zacznie jeść. Używamy czystych naczyń i sztućców.

Kolejność wprowadzania nowych elementów diety dziecka

Najbezpieczniej jest wprowadzać nowe produkty w odpowiedniej kolejności, którą określa opracowany przez specjalistów schemat żywienia niemowląt:

  • warzywa – w pierwszej kolejności podajemy dziecku warzywa, najlepiej zacząć od marchewki, która jest dobrze przyswajana przez niemowlęta i bardzo rzadko powoduje alergie pokarmowe.
  • owoce – gdy maluszek pozna już smak warzyw, można podawać mu słodkie owoce. Jeśli chodzi o owoce to najlepiej tolerowane są jabłka, z czasem możemy sięgnąć po gruszki, morele czy śliwki.
  • zboża – dzieci bardzo lubią wszelkiego rodzaju kaszki, które możemy przygotować błyskawicznie dodając niewielką ilość wody lub mleka modyfikowanego. Zboża w formie kaszek błyskawicznych możemy wprowadzać już od czwartego miesiąca. Warto sięgać również po dania, gdzie zboża połączone są również z owocami lub warzywami.
  • mięso – dania mięsne są bardzo ważnym elementem diety niemowląt. Na początek sięgamy po indyka oraz kurczaka, na przykład w formie pożywnych zupek.
  • ryby – ryby są bardzo zdrowe, dlatego powinny znaleźć się w diecie każdego dziecka. Najlepsze są ryby morskie i oczywiście przygotowane na parze.

Możesz przygotowywać posiłki dla dziecka samodzielnie lub sięgnąć po odpowiednie słoiczki z gotowymi obiadkami lub deserami. Tego typu dania mają wiele zalet. Produkty w nich zawarte są odpowiednio przebadane i pochodzą z ekologicznych gospodarstw, jest bardzo duża różnorodność dań i bogaty zasób składników w nich zawartych. Na etykietach umieszczona jest informacja, w jakim wieku można dany obiadek podać dziecku, rodzicom wówczas jest więc o wiele prościej ułożyć odpowiednie menu.

Sięgnij po porady doświadczonych mam

Wiele cennych rad dotyczących karmienia niemowląt można znaleźć również na blogach dla mam. To naprawdę skarbnica wiedzy na temat żywienia niemowląt, domowych przepisów na pyszne obiadki, a także wskazówek, jak zachęcić malucha do odkrywania nowych smaków. Polecamy blog dla mam supermamy.limango.pl.

Share.

Leave A Reply