x

Jesteś w ciąży? Jedz brokuły!Sposób odżywiania kobiety w ciąży ma kluczowe znaczenie na wzrastanie i rozwój płodu. Niedobór składników odżywczych, witamin oraz minerałów w tym okresie, może mieć trwały wpływ na zdrowie dziecka, także po jego przyjściu na świat. Należy zadbać więc o to, by dieta przyszłej mamy była bogata w odżywcze i wartościowe składniki. Jednym z tych, który warto wcielić do jadłospisu, jest zdecydowanie brokuł. 

Ciążą to wyjątkowy czas w życiu kobiety. Niejednokrotnie wiąże się ze zmianą dotychczasowego stylu życia, zwłaszcza w obszarze odżywiania. Mając na uwadze dobro dziecka i mamy, warto zadbać o to, by spożywane posiłki dostarczały niezbędnych w tym okresie witamin i minerałów. Brokuły to idealny składnik codziennych posiłków, ponieważ należy do warzyw bogatych w składniki odżywcze i biologicznie czynne.

Dlaczego w ciąży warto jeść brokuły?

Brokuły są doskonałym źródłem kwasu foliowego, zwanego także folacyną lub folanem. Jest on jednym z podstawowych elementów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Reguluje wzrost i funkcjonowanie komórek, chroni przed powstawaniem wad ośrodkowego układu nerwowego, zapobiega wadom rozwojowym, zmniejsza ryzyko wystąpienia wad serca i układu moczowego. Zawarty w tych zielonych warzywach wapń, jest podstawowym budulcem szkieletu oraz zębów. Jego niedobór w okresie ciąży może spowodować, że dziecko urodzi się słabsze oraz będzie bardziej narażone na wady wrodzone. Wapń jest też bardzo cenny dla przyszłej mamy. Obniża ciśnienie tętnicze oraz ma wpływ na krzepliwość krwi, dzięki czemu zapobiega krwawieniom podczas ciąży. Fosfor to, obok wapnia, bardzo ważny budulec kości. Stanowi także magazyn energii, odpowiada za metabolizm białek, węglowodanów oraz tłuszczów. Wskazany jest szczególnie dla mam będących w ciąży mnogiej oraz cierpiących na cukrzycę.  Brokuły są także bogate w magnez. Ten pierwiastek pełni niezwykle ważną rolę w procesach wzrostu, reguluje poziom cukru we krwi, bierze udział w prawidłowym tworzeniu tkanek płodu i kory mózgowej. Co więcej, zapobiega występowaniu skurczy i przedwczesnemu porodowi. Innym cennym pierwiastkiem, jaki odnajdziemy w brokułach, a jaki powinna dostarczać sobie i maleństwu przyszła mama, jest żelazo. Pełni bardzo ważną funkcję, gdyż stanowi składnik hemoglobiny zawartej w czerwonych krwinkach, dostarczających tlen do wszystkich tkanek. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego oraz jest niezbędne do właściwego rozwoju ośrodkowego układu nerwowego.

Brokuły w diecie kobiety ciężarnej

Zawarty w brokułach sulforafan pobudza produkcję enzymów, które pomagają chronić naczynia krwionośne, zmniejszając ryzyko zawałów serca i udarów mózgu. Jest także przydatny w procesie oczyszczania organizmu z toksyn i zapobiega przeziębieniom. Jego regularne spożywanie obniża ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych płuc i układu trawiennego. Brokuły są więc bardzo doskonałym elementem diety kobiet, które spodziewają się potomstwa.

Poniżej przedstawiamy inspirujący przepis na wiosenną sałatkę z drobnej kaszy jęczmiennej, brokułu i zieleniny, autorstwa znanego i cenionego kucharza – Tomasza Jakubiaka.

Wiosenna sałatka z drobnej kaszy jęczmiennej, brokułu i zieleniny

Wiosenna sałatka z drobnej kaszy jęczmiennej, brokułu i zieleniny

Share.

Leave A Reply