x

Przybieranie na wadze jest wpisane w fizjologię każdej ciężarnej kobiety. Nie ma w tym nic złego, o ile proces ten odbywa się właściwie. Poznaj kilka cennych wskazówek, dzięki którym dowiesz się, jak powinno wyglądać prawidłowe tycie w ciąży.

Wiele kobiet zastanawia się, jak nie przytyć w ciąży. Tymczasem warto pamiętać, że okres oczekiwania na dziecko nie jest dobrym momentem na odchudzanie. Należy odżywiać się prawidłowo, gdyż rozwijający się maluch czerpie energię od matki.

Jak wygląda prawidłowe tycie w ciąży?

Zdaniem ekspertów, optymalny przyrost masy ciała w okresie oczekiwania na dziecko waha się w granicach od 9 do 15 kg. Przybieranie na wadze jest jednak kwestią bardzo indywidualną – wszystko zależy od predyspozycji oraz wyjściowej masy ciała.

Przyjmuje się jednak, że:

  • kobieta powinna przytyć ok. 2 kg w I trymestrze,
  • w II trymestrze przyrost wynosi ok. 2 kg na miesiąc,
  • w III trymestrze przyrost jest podobny jak w II trymestrze, jednak przybieranie na wadze tuż przed porodem jest mniejsze.

Specjaliści są również zdania, że kobiet mające w ciąży nadwagę lub otyłość powinny przytyć dużo mniej niż kobiety ważące w normie.

Jak nie przytyć w ciąży za dużo?

Nie ma sensu zastanawiać się, jak zatrzymać przyrost wagi w ciąży – z prostego powodu. Nie jest to wskazane, ponieważ może oznaczać spowolniony wzrost płodu. Warto jednak dążyć do tego, aby nie przytyć w ciąży zbyt dużo.

Pamiętaj, że wraz z rozwojem ciąży zmienia się zapotrzebowanie energetyczne. I tak – w pierwszym trymestrze pozostaje na dotychczasowym poziomie. Kaloryczność posiłków należy zwiększyć w drugim i trzecim trymestrze odpowiednio o 360 kcal/dzień i 475 kcal/dzień.

Co zatem możesz zrobić, aby zapewnić prawidłowe tycie w ciąży?

  • Jedz dla dwojga

Spożywanie podwójnych porcji jedzenia jest niewskazane – takie postępowanie prowadzi do nadmiernego przybierania na wadze. Jedz dla dwojga, tj. zwiększ kaloryczność posiłków zgodnie z ogólnym zapotrzebowaniem.

  • Jedz częściej, ale mniejsze porcje

Zwiększona częstotliwość posiłków przy jednoczesnym spożywaniu małych porcji zapewni na dłużej uczucie sytości. Dzięki temu nie będziesz sięgać po przekąski, które bardzo często dostarczają pustych kalorii.

Częstsze jedzenie jest polecane nie tylko z uwagi na lepsze zaspokojenie apetytu. Dzięki temu zapobiegniesz zgadze – uciążliwej dolegliwości, która bardzo często pojawia się w ciąży po obfitym posiłku.

  • Zacznij się ruszać

Ciąża to nie choroba, dlatego nie stroń od aktywności fizycznej – szczególnie jeśli malec rozwija się prawidłowo. Nie musisz uprawiać sportów ekstremalnych czy o dużej intensywności. Spacer, pływanie czy nordic walking pomogą utrzymać w ryzach masę ciała.

O prawidłowe tycie w ciąży warto zadbać – dzięki temu łatwiej i szybciej wrócisz do dawnej formy.

Share.

Leave A Reply