x

Woda jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jako składnik płynów ustrojowych i tkanek stanowi 50-80% masy ciała. Picie wody nie jest już wyłącznie fizjologiczną koniecznością, ale modą, którą praktykują ludzie prowadzący zdrowy tryb życia.

Dzienne zapotrzebowanie na wodę to ok. 2l dla kobiet i 2,5l dla mężczyzn. Podaż wody należy zwiększyć gdy wzrasta temperatura otoczenia, podczas wzmożonej aktywności fizycznej, w okresie ciąży lub gdy organizm walczy z chorobą. Wodę tracimy wraz z moczem, potem, przez układ pokarmowy, płuca i skórę. Ubytek wody należy każdorazowo uzupełniać. Uczucie pragnienia to pierwszy sygnał odwodnienia organizmu. Odpowiednia ilość wody to gwarancja prawidłowego przebiegu procesów chemicznych, transportu substancji odżywczych do komórek oraz usuwania szkodliwych produktów metabolizmu.


Woda mineralna czy źródlana? Co pić?

Dla dobrego nawodnienia organizmu warto pić wodę mineralną lub źródlaną, herbaty owocowe lub niesłodzone sok owocowe lub warzywne. Źródłami wody dla organizmu mogą być również świeże warzywa i owoce oraz zupy. Należy unikać napojów słodzonych, które napędzają apetyt, oraz dużej ilości kawy i mocnej herbaty -te działają odwadniająco. Ważne jest umiejętne picie wody. Polega ono na dostarczaniu wody w małych porcjach. Żołądka nie można zalewać dużą ilością płynów. Nie przynosi to korzystnych efektów, ma co najwyżej efekt moczopędny.


Objawy odwodnienia

Odwodnienie organizmu objawia się już przy niewielkim ubytku wody. Zmęczenie, ból głowy i rozkojarzenie stanowią symptomy odwodnienia organizmu. Zwalnia metabolizm, wydolność fizyczna i psychiczna. Niedostateczna podaż wody odbija się także na urodzie -skóra staje się sucha, pogłębiają się zmarszczki, a cellulit jest wyraźniejszy. Żaden krem nawilżający nie przyniesie wymiernych efektów jeśli skóra nie będzie nawadniana od wewnątrz.


Po co pić więcej?

Woda jest sprzymierzeńcem zgrabnej sylwetki. Opóźnia ona uczucie głodu przez wypełnianie żołądka, nie zawiera kalorii. Pita do posiłku przyspiesza uczucie sytości. Zadaniem wody jest oczyszczanie z toksyn, które mogą zalegać w organizmie i utrudniać odchudzanie. W celu redukcji masy ciała zwiększa się udział błonnika w codziennej diecie. Aby błonnik działał efektywnie potrzebna jest woda.

Według ekspertów z Instytutu Żywności i Żywienia przeciętny Polak wypija mniej niż szklankę czystej wody dziennie.Podczas gdy Europejka wypija ok. 100l wody rocznie, Polka pije tylko 65l. Problem polega na tym, że picie czystej wody nie jest nam wpajane od dzieciństwa. Francuzi to drugi najszczuplejszy naród w Europie. Francuzki uznawane są za grupę kobiet, które zawsze mają przy sobie butelkę wody i piją ją umiejętnie, bo często a małymi łykami. Stosują też wodę do nawadniania swoich dzieci, na bok odstawiając soczki i napoje owocowe. W francuskich restauracjach woda podawana jest do każdego posiłku, za darmo.

Share.

Leave A Reply