x

Wyniki badań epidemiologicznych wskazują, że nawet co piąte dziecko w Polsce może mieć nadmierną masę ciała. Otyłość i nadwaga wynikają z zaburzonej równowagi pomiędzy ilością spożywanej energii a jej wydatkowaniem. Dzieci jedzą coraz więcej tzw. „pustych kalorii”, jednocześnie znacznie ograniczając aktywność fizyczną, na rzecz aktywności biernych. 

Za dużo cukru już od najmłodszych lat

Wyniki badania zrealizowanego w 2016 r. przez zespół profesor Haliny Weker, które miało na celu ocenę sposobu żywienia dzieci w wieku od 5 miesięcy do 3 lat, wykazały, że udział cukru i słodyczy zwiększa się… i to już od okresu niemowlęctwa! Rodzice coraz częściej podają dzieciom słodzone napoje oraz dosładzają posiłki.

Nie podawaj dziecku słodkich napojów

Badania prof. Weker pokazują, że nawet 75% dzieci w wieku 1-3 lata spożywa zbyt dużą ilość cukru, a ich głównym źródłem są słodycze, słodkie przekąski, słodzone napoje, podawane w nadmiarze soki, a także dosładzane przez rodziców potrawy. Warto zaznaczyć, że dwuletnie dziecko o prawidłowej masie ciała w ciągu dnia nie powinno spożyć więcej niż 4 łyżeczki cukru ogółem. Co ważne, 100 ml soku owocowego daje już 2 łyżeczki cukru, dlatego też aktualne zalecenia żywieniowe wskazują, iż w diecie dzieci do 1. roku życia soki owocowe nie powinny być obecne.

W diecie dzieci starszych warto zwrócić uwagę nie tylko na napoje zawierające cukier i słodycze, ale też dosładzane płatki zbożowe, które również wnoszą do diety znaczną ilość cukru tzw. „dodanego”.

Główne grupy produktów dostarczające najwięcej cukru w diecie dzieci:

  • cukier dodawany z cukiernicy
  • słodycze (cukierki, ciasteczka, wafle, batony itp.)
  • soki i napoje owocowe, kompoty

Materiały: Program Edukacyjny Polskiego Towarzystwa Dietetyki JEDZ NA ZDROWIE

Share.

Leave A Reply